سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳ ۱۵:۵۷
اگر در خارج از کشور زندگی می کنید یا در حال تحصیل هستید و می خواهید در مورد تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور بیشتر بدانید، این مقاله به بسیاری از سوالات شما در مورد اتصال به سایت های ایرانی از خارج از قبیل سامانه تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور پاسخ خواهد داد. خبر خوب این است که اگر قبلاً به تأمین اجتماعی پرداخت کرده اید، می توانید پرونده بیمه خود را برای دریافت مزایای بازنشستگی تکمیل کنید.
بیش از 4 میلیون نفر در خارج از مرزهای کشور ما زندگی می کنند. این در حالی است که بسیاری از این هموطنان در طول تاریخ قبل از خروج از ایران به صورت خوداشتغالی، اجباری و خوداشتغالی به بیمه اجتماعی اجباری پرداخته اند. بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، این افراد می توانند با رعایت شرایط و تشریفات، حق بیمه خود را پرداخت کرده و مانند بیمه شدگان کشور از مستمری و مزایای درمانی بهره مند شوند.
این سامانه دارای فرم الکترونیکی برای دریافت اطلاعاتی از قبیل نام خانوادگی، شناسنامه، تاریخ تولد، شماره تماس، آدرس ایمیل، کشور و محل سکونت می باشد. لازم به یادآوری است که دسترسی به سیستم بیمه تامین اجتماعی ایرانی های خارج از کشور مانند: به اتصال به فیلیمو برای ایرانیان خارج از کشور نیاز به آدرس IP ایرانی دارد.
. اگر سابقه بیمه دارید، باید آن را نیز ارائه دهید. پس از انجام این مراحل، سازمان اطلاعات تماس شما را بررسی کرده و برای ادامه مراحل برای شما نامه ارسال می کند. لازم به ذکر است ثبت نام در این سامانه برای داشتن یا نداشتن شغل اهمیتی ندارد.
اما سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است: چگونه می توانیم از سایت تامین اجتماعی در خارج از کشور استفاده کنیم؟ همانطور که قبلا ذکر شد استفاده از آدرس IP ایرانی برای اتصال به سیستم ها و مکان های داخلی ضروری است. این امر باعث می شود تا کاربران خارجی نتوانند از وب سایت های ایرانی استفاده کنند. مگر اینکه IP خود را با استفاده از Surftunnels ******* تغییر دهید و در محدوده IP داخلی ایران قرار دهید.
تنها موارد استثنا مربوط به افراد زیر 50 سال است که 10 سال است در ایران حق بیمه پرداخت کرده اند. علاوه بر این، والدین نمی توانند برای کودکان زیر 18 سال بیمه خریداری کنند. زیرا طبق قوانین وزارت کار ایران اتباع زیر 18 سال مشمول قانون کار و در نتیجه مشمول قانون سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی نیستند.
در غیر این صورت، صورتحساب بیمه مستقل خود را دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر سابقه پرداخت حق بیمه شما در ایران کمتر از 60 ماه باشد، یک پنجم حداقل دستمزد تعیین شده و سالانه توسط شورای عالی کار در پایان اسفندماه اعلام می شود، مبنای محاسبه پرداخت حق بیمه است.
شرط دیگر این است که اگر در خارج از کشور زندگی می کنید بیش از 60 ماه کمک کرده باشید. در این صورت حق بیمه شما بر اساس میانگین حق بیمه پرداختی سال قبل قبل از ارسال درخواست محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر در سال 2021 درخواست داده باشید، میانگین حقوق در سال 2020 برای پرداخت نرخ بیمه محاسبه می شود. با این حال، کمتر از یک پنجم حداقل دستمزد اعلام شده توسط وزارتخانه که میزان کار سالانه و مبنای حداقل دستمزد را تشکیل می دهد، نیست.
برای انجام صحیح این کار باید با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت یا نمایندگی های رسمی تماس بگیرید تا با استفاده از شناسنامه و گذرنامه هویت شما احراز هویت شود.
فرم معاینه پزشکی در پایان این مرحله در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید آن را به پزشک مورد تایید وزارت امور خارجه و سازمان تامین اجتماعی ارائه دهید. پس از انجام معاینات توسط پزشک، باید توسط نماینده ایران در کشور محل اقامت تأیید شود. لطفا توجه داشته باشید که تمامی این مدارک باید با پست سفارشی ترجمه و ارسال شوند.
بیش از 4 میلیون نفر در خارج از مرزهای کشور ما زندگی می کنند. این در حالی است که بسیاری از این هموطنان در طول تاریخ قبل از خروج از ایران به صورت خوداشتغالی، اجباری و خوداشتغالی به بیمه اجتماعی اجباری پرداخته اند. بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، این افراد می توانند با رعایت شرایط و تشریفات، حق بیمه خود را پرداخت کرده و مانند بیمه شدگان کشور از مستمری و مزایای درمانی بهره مند شوند.
سامانه اطلاع رسانی درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور
اگر در یکی از کشورهای اروپایی یا قاره ای دیگر اقامت دارید و پرداخت حق بیمه را شروع کرده یا ادامه می دهید، می توانید از طریق سامانه ویژه امنیت اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور برای پوشش تامین اجتماعی اقدام کنید. کافی است سیستم تامین اجتماعی ایرانیان خارج از کشور را ذکر کنید و فرم را با دقت پر کنید.این سامانه دارای فرم الکترونیکی برای دریافت اطلاعاتی از قبیل نام خانوادگی، شناسنامه، تاریخ تولد، شماره تماس، آدرس ایمیل، کشور و محل سکونت می باشد. لازم به یادآوری است که دسترسی به سیستم بیمه تامین اجتماعی ایرانی های خارج از کشور مانند: به اتصال به فیلیمو برای ایرانیان خارج از کشور نیاز به آدرس IP ایرانی دارد.
. اگر سابقه بیمه دارید، باید آن را نیز ارائه دهید. پس از انجام این مراحل، سازمان اطلاعات تماس شما را بررسی کرده و برای ادامه مراحل برای شما نامه ارسال می کند. لازم به ذکر است ثبت نام در این سامانه برای داشتن یا نداشتن شغل اهمیتی ندارد.
اما سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است: چگونه می توانیم از سایت تامین اجتماعی در خارج از کشور استفاده کنیم؟ همانطور که قبلا ذکر شد استفاده از آدرس IP ایرانی برای اتصال به سیستم ها و مکان های داخلی ضروری است. این امر باعث می شود تا کاربران خارجی نتوانند از وب سایت های ایرانی استفاده کنند. مگر اینکه IP خود را با استفاده از Surftunnels ******* تغییر دهید و در محدوده IP داخلی ایران قرار دهید.
تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور
علاوه بر استفاده از سامانه که نیازمند خرید آی پی ایران است ، سه راه برای درخواست مزایای تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور وجود دارد که با توجه به نیاز خود می توانید آنها را انتخاب کنید:روش اول مراجعه حضوری است
اولین راه ساماندهی و دریافت مزایای تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور، استفاده از آن برای کسانی است که هنوز در کشور هستند. در این صورت می توانید با یکی از صدها شعبه مؤسسات تأمین اجتماعی مستقر در 31 استان کشور تماس گرفته و کد بیمه و بیمه جایگزین (مستقل یا آزاد) دریافت کنید. اگر شخصی در خارج از کشور اقامت داشته باشد و برای کارفرمایی در آنجا کار کند، واجد شرایط دریافت مزایای بیمه اجباری است. البته توجه داشته باشید که در این شرایط باید در ایران باشید تا از بیمه بیکاری بهره مند شوید.روش دوم پیگیری، استخدام وکیل است
اگر شما مقیم ایران نیستید و مایل به درخواست مزایای تامین اجتماعی هستید، می توانید از طریق وکیل خود این کار را انجام دهید. البته فردی که تعیین کرده اید می تواند در زمینه ثبت نام و بیمه به شما کمک کند. البته اگر بخواهید این کار را انجام دهید باید در وکالتنامه مشخص شود که حل و فصل مسائل بیمه ای با صندوق بیمه اجتماعی و دادستان کل کشور غیرقابل قبول است.گزینه سوم این است که شخصاً به یکی از شعب شرکت کارگزاری محل زندگی خود مراجعه کنید.
در نهایت اگر شرایط دو روش قبلی را ندارید می توانید با یکی از آژانس های تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها تماس بگیرید تا از مزایای کار و بیمه برای ایرانیان خارج از کشور بهره مند شوید. سازمان تامین اجتماعی تحت تمامی شرایط و ضوابط ذکر شده، پس از انجام اولین مراحل ثبت درخواست، حداکثر ظرف مدت 60 روز از تاریخ درخواست، فرم های لازم را بررسی و صلاحیت شما را برای بیمه تایید خواهد کرد. تاریخ ثبت درخواست پس از دریافت مزایا یا تشخیص عدم صلاحیت خود، 30 روز فرصت دارید تا قرارداد را امضا کنید، پرداخت کنید و حق بیمه را پردازش کنید.شرایط سنی خرید بیمه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چیست؟
با توجه به شرایط بیمه اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور برای بیمه شدن در خارج از مرزهای ایران باید 18 سال تمام باشد. افراد بالای 50 سال نیز مشمول این شرایط نیستند. اگر بیش از 50 سال دارید، باید قبلاً به یک موسسه تأمین اجتماعی کمک کرده باشید. به عنوان مثال، یک فرد 55 ساله باید حداقل پنج سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.تنها موارد استثنا مربوط به افراد زیر 50 سال است که 10 سال است در ایران حق بیمه پرداخت کرده اند. علاوه بر این، والدین نمی توانند برای کودکان زیر 18 سال بیمه خریداری کنند. زیرا طبق قوانین وزارت کار ایران اتباع زیر 18 سال مشمول قانون کار و در نتیجه مشمول قانون سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی نیستند.
نحوه محاسبه پایه درآمدی حق بیمه ایرانیان مقیم خارج از کشور
آیا می دانید حقوق پایه تامین اجتماعی ایرانیان خارج از کشور چگونه محاسبه می شود؟ در صورت سکونت در خارج از کشور و کار برای کارفرما در ایران، امکان بهره مندی از مزایای بیمه اجباری را دارید و مبنای محاسبه حق بیمه نیز همانند شاغلین مشمول قانون کار و تامین اجتماعی کشور می باشد. این یعنی 20 درصد حقوق کارفرما، 7 درصد حقوق کارمند و 3 درصد بیمه بیکاری.در غیر این صورت، صورتحساب بیمه مستقل خود را دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر سابقه پرداخت حق بیمه شما در ایران کمتر از 60 ماه باشد، یک پنجم حداقل دستمزد تعیین شده و سالانه توسط شورای عالی کار در پایان اسفندماه اعلام می شود، مبنای محاسبه پرداخت حق بیمه است.
شرط دیگر این است که اگر در خارج از کشور زندگی می کنید بیش از 60 ماه کمک کرده باشید. در این صورت حق بیمه شما بر اساس میانگین حق بیمه پرداختی سال قبل قبل از ارسال درخواست محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر در سال 2021 درخواست داده باشید، میانگین حقوق در سال 2020 برای پرداخت نرخ بیمه محاسبه می شود. با این حال، کمتر از یک پنجم حداقل دستمزد اعلام شده توسط وزارتخانه که میزان کار سالانه و مبنای حداقل دستمزد را تشکیل می دهد، نیست.
معاینه پزشکی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه انجام می شود؟
معاینه پزشکی یکی از مراحل مهمی است که برای ثبت نام ایرانیان خارج از کشور برای بیمه باید بدانید. برای انجام این روش نیازی به تماس با کادر درمانی معتمد سازمان تامین اجتماعی کشور نیست و در صورت عدم حضور در کشور مشکلی برای ثبت درخواست نخواهید داشت. سازمان بیمه اجتماعی طی تفاهم نامه ای با وزارت امور خارجه شرایط انجام معاینات پزشکی خارج از کشور را مطابق با استانداردهای ملی بررسی کرد.برای انجام صحیح این کار باید با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت یا نمایندگی های رسمی تماس بگیرید تا با استفاده از شناسنامه و گذرنامه هویت شما احراز هویت شود.
فرم معاینه پزشکی در پایان این مرحله در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید آن را به پزشک مورد تایید وزارت امور خارجه و سازمان تامین اجتماعی ارائه دهید. پس از انجام معاینات توسط پزشک، باید توسط نماینده ایران در کشور محل اقامت تأیید شود. لطفا توجه داشته باشید که تمامی این مدارک باید با پست سفارشی ترجمه و ارسال شوند.
- ۸ بازديد
- ۰ نظر